Knä - Allmänt om knäet

Knät

Alla som gillar att jogga eller springa känner till hur ömtåligt knäet är. Det gäller att gå varsamt fram när man vill använda knäet mer än man hittills gjort, för risken är väldigt stor att man drar på sig skador. Som tur är så är utsikterna att få ett återställt knä efter skada också goda, så länge man har tålamod.

Knäet utgörs av tre primära delar: knäskålen, knävecket och knäleden. Knäet sitter mellan lårbenet och skenbenet som i normala fall har en 175-gradersvinkel mot varandra. När vinkeln är större eller mindre så är personen i fråga antingen kobent eller hjulbent, i högre eller lägre grad.

Många har ont i knäna i olika skeenden i livet. Knäna får ta emot väldigt mycket stötar och när muskulaturen kring knäet inte är stark nog så uppkommer skador. Många belastar även knäet extra genom olika aktiviteter, utan att vidta förebyggande åtgärder mot knäskador.

Ont i knäet

När man får ont i ett knä, eller båda, så upplever man ofta en hel del frustration. Man kan sällan stödja på benet alls, utan att smärtan intensifieras, och vi människor använder benen för att ta oss framåt. Får man smärta i ett knä bör man uppsöka en ortoped eller kiropraktor för att få hjälp såvida smärtan inte bara är ytterst tillfällig. Att ignorera knäsmärta är att skjuta upp och med stor sannolikhet förvärra skadan som har uppstått.

Vanliga sjukdomar och symptom

Det finns ganska många olika skador man drabbas av som rör knäet. För vissa skador krävs operation för att bli kvitt problemet, medan andra skador avhjälps med rehabilitering och/eller inflammationshämmande läkemedel. Bland våra vanligaste knäåkommor syns:

  • Knäledsartros

    När brosket i knäleden förändras och benen börjar glida mot varandra. Det knäpper, knakar och gör ont; ibland även svullnad och värme.

  • Löparknä

    När senan som löper längs knäets utsida har över- eller felbelastats. Det gör ont men man har goda utsikter att bli helt återställd. Tålamod är nyckeln.

  • Korsbandsskada

    Korsbensskada i knät uppkommer, när man vrider knät för kraftigt. Detta händer ofta i fotbollen och i slalomåkning. Det främre korsbandet går av, antingen helt eller delvis.

  • Meniskskada

    Meniskerna är knäets stötdämpare och stabilisatorer. Meniskerna kan dock skadas; det kan uppstå sprickor eller så kan flisor slås av. Människor som sportar mycket har oftare problem med meniskerna och ju äldre man blir, desto skörare blir de.

  • Knäskålsbrott

    Knäskålen är mycket stöttålig, men den är inte okrossbar. Den kan både spricka och klyvas på mitten. Det finns goda utsikter att bli helt återställd efter ett knäskålsbrott (som gör väldigt ont).

När ett knä måste opereras, oavsett anledning, så brukar återhämtningstiden vara relativt lång och den som är van vid att vara ute och springa eller röra sig på andra sätt kan uppleva en hel del frustration. Om man inte låter knäet läka ordentligt kan man dock inte vänta sig att bli helt återhämtad, så det gället att ha tålamod.

Förebyggande hälsa

Att ha en god grundstyrka är bra för hela kroppen då det skyddar mot skador. Regelbunden motion och träning är alltid ett bra tips för att få ha hälsan i behåll. De som väljer att lägga en del av sin motionstid i löparspåret får inte sällan problem med just knäna - särskilt i början. Man måste gå väldigt långsamt framåt när man börjar med löpning och ett vanligt tips är att endast öka med 10 % per vecka. Alltså bara 10 % längre eller snabbare per vecka. Dessutom ska man helst göra särskilda benövningar parallellt, framtagna för löpare, samt särskilda stretchövningar. Att se till att springa på så mjuka underlag som möjligt, och i bra löparskor, är andra viktiga råd.

Källor: 1177.se, Wikipedia.org, Jogg.se